وزن

سالم زیبا

وزن

سالم زیبا

بیماری کلیوی مزمن (CKD) و مراحل آن

بیماری کلیوی مزمن (CKD) یک بیماری تدریجی است که در آن کلیه‌ها به تدریج از کار خارج می‌شوند و عملکرد آن‌ها به طور مزمن تخریب می‌شود. CKD در اغلب موارد ناشی از عوامل مانند فشار خون بالا، دیابت، عوامل ژنتیکی، عفونت‌های مزمن، و مصرف برخی داروها (مثل آسپرین یا نوعی ضد التهاب غیراستروئیدی) است.

CKD به 5 مرحله تقسیم می‌شود که به عنوان مراحل CKD معروف هستند. این مراحل بر اساس نرخ تصفیه کلیه (GFR) اندازه گیری می‌شوند. GFR نشان‌دهنده مقدار خونی که کلیه‌ها از مواد مضر تصفیه می‌کنند است. در هر مرحله، علائم و عوارض مختلفی ممکن است ظاهر شوند:

1. مرحله 1 (GFR ≥ 90 ml/min/1.73 m²): در این مرحله، علائمی معمولاً وجود ندارد، اما آزمایشات نشان می‌دهد که کلیه‌ها دچار آسیب هستند.

2. مرحله 2 (GFR 60-89 ml/min/1.73 m²): در این مرحله، کمیته‌ای از علائم مانند فشار خون بالا یا آسیب به کلیه‌ها ممکن است ظاهر شود.

https://salemziba.com/liver-kidney-stomach/alcohol-side-effects-on-kidney/


3. مرحله 3A (GFR 45-59 ml/min/1.73 m²) و مرحله 3B (GFR 30-44 ml/min/1.73 m²): در این مراحل، کلیه‌ها بیشتر دچار آسیب شده‌اند و علائم مثل تورم، خستگی، کاهش اشتها، و اختلالات الکترولیتی (مثل افزایش فسفر خون) ممکن است ظاهر شوند.

4. مرحله 4 (GFR 15-29 ml/min/1.73 m²): کلیه‌ها در این مرحله به طور آشکاری دچار آسیب هستند و عوارض جدی‌تری از قبیل اختلالات قلبی، تجمع مواد مضر در بدن و اختلالات عصبی ممکن است رخ دهد.

5. مرحله 5 (GFR < 15 ml/min/1.73 m²) یا نارسایی کلیه: در این مرحله، کلیه‌ها به طور کامل از کار خارج می‌شوند و نیاز به درمان جایگزین کلیه مانند دیالیز یا پیوند کلیه وجود دارد. افراد ممکن است به علائم جدی‌تری مانند خونریزی از دستگاه گوارش، کاهش وزن و سمیت ادراری دچار شوند.

مدیریت CKD از جمله کنترل عوامل خطر مانند فشار خون و دیابت، تغییر در سبک زندگی (مانند تغذیه مناسب و تمرین معتدل)، و در صورت لزوم، معالجه داروهای مخصوص CKD از جمله مهارکننده‌های ACE و ARB و مدیریت عوارض مانند فسفر بالا در خون و اختلالات الکترولیتی را در بر می‌گیرد. افراد با CKD نیاز به همکاری با پزشک متخصص کلیه دارند تا بهترین مدیریت برای وضعیت خود را انجام دهند. بیشتربدانید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد